Hvad er elektronisk muskelstimulation?

Ofte opererer vi bare med forkortelsen EMS, men har du undret dig over, hvad det egentlig betyder? EMS står for elektronisk muskelstimulation og er en metode, der arbejder på samme måde som kroppens eget nervesystem. Læs videre, hvis du vil vide mere om, hvordan elektronisk muskelstimulation egentlig virker, og hvilke fordele der er ved at starte hos FitxpressDK.

Hvordan startede det?

De første maskiner, der benyttede sig af elektronisk muskelstimulation, så dagens lys i starten af 1900-tallet. Deres oprindelige formål var helbredelse af forskellige sygdomme – blandt andet lammelse og atrofi. De næste 70 år åbnede op for videre udvikling af teknologien samt mere omfattende forskning på området. Efterhånden blev den elektroniske muskelstimulation også brugt til at træne elitesportsfolk.

Hvordan virker det?

Det menneskelige centralnervesystem sender konstant elektriske impulser rundt i kroppen for at kontrollere musklerne. Elektronisk muskelstimulation bygger derfor på kroppens egen teknik, men ved hjælp af elektronisk muskelstimulation kan man intensivere de naturlige processer og nå dybere ind i muskellagene. Derved aktiverer man dele af musklerne, som er svære at nå ved almindelig træning.

EMS-maskinernes elektroder placeres oven på musklerne, og elektrodernes største effekt får du, når du laver en række rolige øvelser, som supplerer de elektroniske impulser. Kombinationen er så effektiv, at du med elektronisk muskelstimulation ikke behøver træne mere end 20 minutter om ugen, som står i skarp kontrast til den traditionelle fitnesstræning, der ofte kræver 60-90 minutters træning to-tre gange om ugen. Derudover kan din træner kontrollere de enkelte muskelgrupper, så impulserne bliver kraftigere på dine baller, mavemuskler, arme eller hvor du ellers måtte ønske at intensivere din træning.

Ved brug af elektronisk muskelstimulation aktiveres 90 procent af dine muskler på samme tid, og dine muskelsammentrækninger er derfor langt mere intense, end hvad kroppen selv opnår ved de naturlige elektriske impulser.

 

elektronisk muskelstimulation

Er det bevist?

På det tyske Bayreuth Universitet i Tyskland har man forsket i et 6-ugers træningsforløb med elektronisk muskelstimulation. Resultaterne taler for sig selv:

 

  • EMS-træning er op til 18 gange mere effektivt end traditionel fitnesstræning
  • 20 minutters EMS-træning har samme effekt som tre sessioner med 90 minutters almindelig styrketræning
  • 88 procent af forsøgspersonerne fik færre rygsmerter
  • Mere end 30 procent af forsøgspersonerne var sluppet af med deres tilbagevendende rygsmerter
  • Samlet set blev deltagernes udholdenhed og konditionsniveau forbedret med 69%
  • 85 procent af de deltagende følte deres kropsform var forbedret og 90 procent vurderede EMS-træningen til at være en positiv oplevelse

 

Er du blevet nysgerrig på at prøve en anderledes og unik træningsform ved hjælp af elektronisk muskelstimulation? Så skynd dig at bestille en tid hos FitxpressDK.