5 sunde madvarer

Det er desværre ikke nok kun at træne, hvis du vil holde dig sund og rask. Her er fem bud på sunde madvarer, som du nemt kan integrere i din kost og derved fremme dine træningsrutiner.

  1. Æg

Ud over at æg smager godt og er en meget nem spise, så er de også rigtig sunde. Særligt for dig, der er i gang med at opbygge din muskelmasse. Æg indeholder nemlig masser af proteiner, som er essentielt for at genopbygge musklerne efter en god omgang styrketræning. Derudover så stiger blodsukkeret ikke drastisk af protein, så den energi du får fra ægget er stabil og holder dig mæt i lang tid.

  1. Mandler

Mandler er fyldte med sunde fedtsyrer. Ca. 39% af mandler er fedt, men heldigvis det gode af slagsen. Samtidig indeholder mandler også magnesium, som kan bidrage til at sænke blodtrykket. De hjælper også med at stabilisere blodsukkeret, og kan være ekstra gode for dig, der har type 2 diabetes. Husk, at du ikke skal spise mere end en håndfuld om dagen, hvis du vil nyde godt af mandlernes fordele, men ikke tage på.

  1. Laks

Ikke nok med at laks er lækker og kan anvendes på et utal af måder, så er den også super sund. Hvis solen ikke lige er fremme, så er laks rig på vitamin D, som blandt andet forebygger knogleskørhed. Pr. 100g fersk laks er der 20 gram protein, hvilket betyder, at det er perfekt at spise efter en god gang styrketræning.

  1. Yoghurt

Selvom skyr stadig er helt oppe i tiden, så er der mange gode grunde til at erstatte det proteinrige mælkeprodukt med yoghurt – særligt hvis du sørger for at få dine proteiner fra andet end skyr. Yoghurt indeholder levende mælkesyrebakterier, der er med til at skabe balance i maven. Hvis du vælger en mager yoghurt, så er der heller ikke særlig mange kalorier i.

  1. Olivenolie

Olivenolie er kendt for at være en af de primære kostelementer i Middelhavsområdet, og flere undersøgelser har vist, at sydeuropæerne er en af de befolkningsgrupper, der har lavest risiko for at udvikle hjerte- og karsygdomme. Olivenolien kan gøre det lettere for hjertet at pumpe blodet effektivt ud i kroppen. Og så kan du både bruge den til stegning og til at hælde på salaten.

Husk at være realistisk, når du sætter dig ned og laver din nye kostplan, hvis du vil undgå at falde i fælderne! Du kan altid spørge din træner hos FitxpressDk om gode tips og tricks.