Tips til god sund morgenmad!

Der er mange teorier omkring morgenmad –skal, skal ikke..

Vi vil altid anbefale at starte dagen med et godt sundt måltid mad, det giver energi og hjælper med at kickstarte din forbrænding.

Før morgenmad:

1 stort koldt glas vand som det allerførste! Din krop og dine celler har brug for vand, tilsæt fx en skive citron eller en skive agurk, så er det mere friskt og du stimulerer dine smagsløg.

Protein til morgenmad:

Som vi før har nævnt, er det en god idé at tilsætte protein til din morgenmad.

Mange mennesker har tendens til at spise meget sødt til morgenmad:brød med syltetøj, færdige morgenmadsprodukter o.l. Men du kan spare ganske meget på sukker og kalorie kontoen hvis du erstatter din syltetøj og cornflakes med fx æg, groft brød, laks eller havregrød.SUND MORGENMAD

 

Forslag til en sund morgenmad:

Vi ved godt at de fleste morgenener er hektiske, og man har ikke tid til at stå i en halv time og lave morgenmad. Derfor vil vi gerne hjælpe med et par forlag til hvad der er nemt, sundt og lækkert til din morgen.

 

1 blødkogt æg med en skive ristet rugbrød med magert ost:

Ægget tager ca 6 minutter for at koge, imens rister brødet og du har morgenmad klar på ca. 8 minutter HUSK mager ost max 20%! Det mætter og smager herligt!

Omelet med spinat og laks:

En omelet lyder mere tidskrævende end den er. Varm en pande på middel varme, brug olivenolie til stegning. Skyl spinaten (brug den friske) smid på panden og steg til det meste af væden er fordampet, så er omeletten lettere at lave. Slå 2 æg ud i en skål, pisk dem sammen med en gaffel, tilsæt lidt salt og peber og hæld over spinaten på panden, steg videre ved ml. temp. så den ikke brænder på. Når omeletten slipper panden af sig selv er den færdig. Tilsæt et par skiver røget laks og du har en sund nærende morgenmad med en god balance af protein og de sunde fedtstoffer der holder dig mæt langt op på dagen.

Stegte grøntsager med baked beans:

Vi spiser generelt for få grøntsager. En god måde at optimere dit indtag kunne være at tilføje dem som en fast del af din morgenmad. Tag hvad du lige har liggende i køleskabet:gulerødder, spinat, broccoli –alt duer! Steg det af på panden, i en god olivenolie og gør som Englænderne og varm en portion baked beans med tomat ved siden af som en del af måltidet. Det er nærende og giver masser af proteiner!

 

Læs mere på fitxpress.dk for inspiration til hvordan du optimerer din sundhed.