Kan jeg træne, hvis jeg har knæproblemer?

Vi kender alle nogen, der har knæproblemer. Måske er du selv ramt af den ærgerlige, men typiske, skade. Bare rolig, du kan stadig træne uden at overbelaste dit svage område. Læs videre, hvis du vil lære lidt om de typiske knæskader og hvordan, du kan styrke dit knæ hos FitxpressDk.

Hvad er de typiske knæskader?

Blå mærker og hævelser ses ofte ved knæet. Vores knæ er ofte først til at tage slaget, når vi falder eller slår os på noget. Heldigvis er det sjældent alvorlige skader, og hvis man bare sørger for at holde sit knæ lidt i ro, så går det som regel hurtigt over.

En anden gruppe af almindelige knæskade opstår på grund af overbelastning og forstuvninger. Denne type skader opstår for eksempel, hvis dine ledbånd, muskler eller sener bliver enten forstrukket eller revet over. Det kan tage et par uger at komme ovenpå efter denne type skader, og det vigtigste er, at du er opmærksom på din skade, når du begynder at træne igen.

Du kan også risikere at få større ledbåndsskader. Lige netop knæet spiller en stor rolle i vores stabilitet, for eksempel når vi går og står. Det går der mange ledbånd til at styre. Hvis dit knæ pludselig kommer til at bukke indad, bliver overstrakt eller drejer til siden, så har du sandsynligvis fået en ledbåndsskade. Det er vigtigt, at du er opmærksom på eventuelle forskelle mellem dine knæ og opsøger en læge, hvis det ene knæ føles mere ustabilt end det andet.

Hvordan træner jeg med en knæskade?

Det er selvfølgelig vigtigt, at du lytter til din krop. Hvis du har smerter, mens du træner eller øgede smerter efter træning, så er det måske bedst at lade være eller lave alternative øvelser. Forsøg at variere dine øvelser, så du kan virkelig mærke, hvad der fungerer bedst for dig og dit knæ.

Hos FitxpressDk benytter vi os af EMS-træning, hvor du har elektroder placeret direkte på kroppen. De aktiverer med impulser hver enkelt muskelgruppe individuelt og med elektroderne indbygget i dragten, får du trænet nogle af de muskler, der ellers ikke bliver brugt til daglig eller ved traditionel styrketræning. Det gør dine muskler stærkere og kan afhjælpe dine knæproblemer.

 

Så skynd dig ned i FitxpressDk og husk at fortælle din instruktør, om du har nogle skader – så skal der nok blive taget hånd om det.